DĚTEM CHYBÍ KAMARÁDI. HODNĚ.
Izolace je pro děti zátěží.
Děti se při hře a v interakci se svými kamarády učí regulovat své emoce, rozvíjet sociální dovednosti, vyrovnat se se stresem, formuje se jejich identita a je podporována sebejistota. Vztahy s vrstevníky jsou pro ně velmi cenné, mají totiž možnost zažívat modely vztahů, které jsou dobrovolné, rovnocenné a postavené na jejich vlastní motivaci.
Pokud nemohou společný čas se svými přáteli zažít, mohou se děti a dospívající lehce cítit osamoceně, obzvláště pokud situace trvá několik týdnů.
Projevovat se to může různě. Dítě se stáhne a vidíme pokleslou náladu, větší únavu, méně energie, či je naopak více podrážděné a má problémy se soustředit. Nebo se prostě jen tak “motá kolem”, provokuje a vyvolává konflikty. Děti se totiž ve skupině svých kamarádů navzájem přirozeně regulují. A bez této obvyklé stimulace hledají často záminku, jak “upustit páru”, která se normálně uvolní v pohybu, na hřišti či při hře. Chybí jim osobní fyzický kontakt, interakce a pohyb.
Jak můžete pomoci svému dítěti, kterému chybí jeho přátelé?
Povídejte si s ním o jeho kamarádech: kdy mu nejvíce chybí, jací jsou, kdo je vlastně dobrý kamarád a jak ho poznáme. Možná je vaše dítě se svými přáteli v kontaktu skrze sociální sítě, video hry nebo chat. I tak si s ním popovídejte, jaké to je - co je teď s kamarády jiné, co mu vyhovuje a co naopak chybí. To pomůže vašemu dítěti reflektovat, co cítí. Uznejte jeho pocity tím, že řeknete něco jako “Vidím/vnímám, že ti kamarádi chybí…”, nebo “Chápu, že…”, “Rozumím, že…“. Také mu řekněte, jak se cítíte vy, když nemůžete být v obvyklém kontaktu se svými přáteli.
Děti, pro které jsou sociální situace, škola nebo odloučení od rodičů obtížné, se s domácí izolací vyrovnávají relativně dobře. Nejsou vystaveny situacím, které jsou pro ně náročné. Pro ně je přechod do obvyklého režimu o to obtížnější.
Až do zrušení mimořádných opatření mohou rodiče svým dětem aktivně pomoci udržovat sociální kontakt se svými vrstevníky pomocí různých technologií. Samozřejmě to nenahradí osobní kontakt, ale jiná alternativa znamená izolaci. Pro mladší děti bude pro podporu jejich sociální a emoční pohody důležitá příležitost ke hře doma a hraní si s rodiči a sourozenci. Starší děti si mohou oblíbit videohovory a chatování s přáteli, společenské hry od pexesa až po karty. Možná budou chtít obědvat, sledovat film nebo oslavit narozeniny se svými kamarády přes obrazovku.
Zůstat teď v aktivním kontaktu se svými kamarády dětem umožní zmírnit pocit samoty, zůstat součástí party, posílit přátelství a později se o to snadněji do kolektivu zapojit.